fredag 3 februari 2012

Nytt år-nytt land!

Det nya året 2010 startade medan vi sov, Claes var sjuk o vi andra var bara trötta. 
Inga kläder, inga möbler, resväskorna dök upp i 2 omgångar efter ca 4 dagar 
o möblerna o hela bohaget kom i mitten av januari. 
Vi hade en ouppackad dubbelsäng, en stor luftmadrass o en sk fällsäng. 
Mys, mys! 


 Det första barnen gjorde, den första morgonen vi hade kommit fram, 
var att fråga om de fick gå över till grannbarnen o leka. 
"Jamen.." sa jag "ni har inte sett dem på 9 månader, ni kan ingen engelska 
(man kommer ju inte sååå långt på candy o ice cream), ska mamma följa med?" 
"Nä mamma, det ordnar sej nog..." fick jag till svar. 
 Ja, tänkte jag, det ordnar sej nog... 

 Skolstarten blev uppskjuten en vecka pga av sprutor o läkarbesök o placering i klasser, 
men till slut var det dags. Först var det möte med "vice principal", 
vi pratade en stund o sedan var det dags att gå till klassrummen. 
"Ja, vi har tid att vara med hela dagen sa jag." 
"Vi jobbar inte så," sa Ms Goodman, 
 vice rektor, "ni kan få följa till klassrummet men sedan klarar de sej själva..."
 Jag kunde inte titta på Oscar eller Melvin för jag visste inte vad jag skulle säga, 
en snabb förklaring på ca 3 min, att vi inte fick vara med som vi lovat. 
Supermorsan!

 Usch o fy vad det kändes hemskt. 
Ms Goodman öppnar rummet till Oscars klassrum, 
Mr Maloff tar emot Oscar o barnen jublar 
"YES, it's a boy!" 
Ja, det gick ju bra, jag sa hej då o ha det så bra o fick till svar: 
"NEJ", med mycket fuktiga ögon...

Melvin är en cool kille, han gick bara in i klassrummet, sa hej då, inget mer med det. 
Men så har det alltid varit, med dagislämningar o allt,
 Melvin vände om o gick o Oscar stod i fönstret o grät, 
på dagis alltså.

Det var absolut, helt klart tuffa första veckor för barnen i skolan.
Hela första terminen var mycket tuff för Melvin, 
ingen att leka med, 
han pratade konstigt
o han hamnade i trubbel utan att veta vad han gjort!

Efter 2 månader hade vi ett möte med hans fröken, hon sa att han borde kunna bättre 
vid det här laget, ni kanske ska gå till en doktor...
2 månader tidigare kunde han inte ett ord engelska, 
han kunde inte läsa eller skriva på svenska 
o nu tyckte hon att han skulle kunna så mycket mer,
på ett främmande språk. 

Jag vet vem jag tyckte borde uppsöka läkare...

Vi gick inte till någon läkare, vi kämpade hela sommarlovet med läsning o skrivning, 
vi hade en fantastisk privatlärare, tutor, 
Mrs Reed - älskar henne, hon är bäst!!! 
Skolåret efter fick han underbara Mrs Lockhart till fröken 
o helt plötsligt var han "on track" 
o nu i tvåan ligger han på läsnivå för trean. 

Han är mycket duktig o det förtjänar han, för han hade en tuff start.

Oscar hade inga större problem, han fick oxå gå till Mrs Reed, för matten. 
Han lämnade Sverige utan några multiplikationskunskaper o kom in i trean här där de körde gångertabell för fullt ,1:ans till 12:ans gångertabell o naturligtvis division.
Jag gjorde små lappar, sk flash cards, som han övade på varje dag.


Här är Oscars första skolprojekt, Colorado.

 Det kom efter en månad i skolan, han gjorde det o han redovisade den muntligt i skolan, på engelska.
Oscars belöning kom i våras när han gick ut fyran, han fick en "Alpha honor roll" 
vilket betyder att han gick ut fyran som en "straight A student".
 Det var jättehäftigt!

Just nu, just idag, går det superbra för dem i skolan o det har de efter mej 
(bara så du vet Claes...)
OBS: LÄSES MED HUMOR O IRONI!!!!!

Ha en fantastisk fredag, 

vi ska ikväll, kanske gå på Melvins tennisträning,
 den är ytterst frivillig på fredagar - 
men sedan ska vi grilla oxfilé. 
Yum!!

kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar