lördag 4 februari 2012

Körkort!

Veckorna går så otroligt fort (jag tror faktiskt de går fortare här!). 
Vi har äntligen förnyat våra körkort, 
det är ett av de värre ställen man kan vara på, faktiskt. 
Vi får körkort så länge vi har tillstånd att vara här, 
o det blev just förnyat, så 2 år till då. 

 Jag har varit väldigt duktig denna vecka 
o kört himla tuff träning på LA Fitness. 
Jag slutade träna med min PT för ca 2 veckor sedan 
o jag tror nog jag tränar hårdare ensam! 
Jag blev inbjuden till bootcamp i en park nära vårt område
 av 2 PT från gymmet, Sandy o Jorge, men... 
Lördagmorgon kl 8, jag kan tänka mej 100 andra saker jag hellre gör, 
när jag redan tränat 5 dagar på rad. 

Om det inte är hockey tidigt på morgonen 
så brukar vi gärna slå till med en riktig Gordon Ramsay frulle, 
scrambled eggs, färsk nygjord juice, 
jordgubbar, som denna frukost från julafton t ex med rökt lax...



 Jag har aldrig varit nån hejare på att baka, 
visst, jag kan baka bullar, ganska goda faktiskt, men matbröd - inte så mycket. 
Tills vi kom hit, 
jag vill inte ge barnen detta köpebröd som håller i 3 månader, 
vitt, vitt, vitt dessutom. Knöla ihop brödet i handen 
o det vecklar ut sej när du släpper det. 
Så jag bakar supergoda thekakor o limpor 
som funkar hur bra som helst till barnens lunchlådor. 
Kolla vad snygga de är, mina brön!!


Recept:

7,5 dl vatten 37°
75 g jäst smulas o blandas i vattnet
3 tsk salt
1 stort el 2 små ägg
50 g smör
ca 2,2 l mjöl

blanda ihop med maskin i ca 10 min o jäs i 30 min
dela degen o gör 2 snygga flätor, lägg dem i smorda formar, jäs 30 min till
ugnen på 250° o sänk till 200° när du sätter in dem
grädda 20-25 min, ta ur dem ur formarna o grädda 5 min till

Jag har modifierat om receptet till att passa mina formar o för att få lite size på dem, dessutom byter jag ut 2 dl vetemjöl till lite grövre "whole wheat", kan det vara fullkornsvete eller nåt?

Men i Sverige har ni ju lingongrova o massor med gott bröd i affären!!!!!!

Imorgon-SuperBowl!

kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar