onsdag 4 april 2012

Oj, oj, oj...

Nu blir inte killarna glad på mej,
jag glömde, igen, att skicka med
pengar för glass!
Varje onsdag får de köpa glass,
$0.65 kostar den.
Ja, ja värre saker har ju hänt...

Fick det tråkiga beskedet att
Anja med familj flyttar hem till Skåne
till sommaren.
De kom hit ca 2 månader före oss.
 Men jag tror det tog till sommaren innan
jag träffade dem första gången.
Dessutom var det kära Cindy
som förde oss samman!

Man ska ta seden dit man kommer, sägs det,
så idag kokar jag kycklingsoppa!
Kycklingsoppa är det bästa
när man är sjuk säger de här, de säger oxå
att det är vetenskapligt bevisat...
Det kan väl bero på att det är enda gången de får
i sej hemlagat. Men det stämmer heller inte
för de flesta köper den på burk!


Kycklingsoppa

8 kycklingklubbor
1 purjolök
1 gul lök
1 röd paprika
2 tomater
1 selleristjälk
1 näve persilja
2 morötter
minst 2 dl vitt billigt vin
vatten
buljongtärningar
2 msk tomatpure
ca 6 svartpepparkorn
ca 4 kryddpepparkorn
salt

Stek klubborna i olja o smör, kryddade rejält med salt, peppar o paprikapulver.
Ha över i gryta. Stek de hackade grönsakerna i olja o smör o ha över på
kycklingen.Jag stekte inte tomaterna.  Häll på vinet o vattnet så det täcker allt.
tillsätt buljongtärningarna, börja med 3-4 st o prova dej fram, ha i peppar o salt.
Koka i ca 2 timmar.

Efter ca 2 tim rensade jag kycklingklubborna från ben, brosk o skinn.
Jag mixade ca hälften av buljongen o grönsakerna o sedan silade jag av resten.
La tillbaka kycklingbitarna, tillsatte tärnad potatis o tunn skivade morötter.
Smaka av o salta el tillsätt mer buljong. By the way, jag hade bara
grönsaksbuljong hemma så det använde jag.

Soppan blev asgod o så himla nyttig/fettsnål.
Jag tänkte ha i kokosmjölk men då blir den ju fet o god var
den ju redan!
Enjoy!!

kram




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar