fredag 13 april 2012

Happy, happy birthday!

Igår var min födelsedag o jag blev
firad på sängen med vacker
sång.
Tissel, tassel, 1-2-3-ja må hon leva...

Jag fick en cykelpump, ett cykellås

o en cykel!

Min gamla, fina cykel blev stulen
en månad efter vi flyttat hit.

Melvin o jag tog en härlig cykeltur när Oscar
o pappa åkte på Oscars hockey.
Nån kväll ska vi ta en tur på golfbanans
gångvägar för då blir det lite backar oxå!

Efter att barnen kommit iväg till skolan
gjorde jag iordning min favvo frukost.

Vi satt ute i den sköna vädret.

Lunchen lyckades jag locka med mannen till
Sawgrass Mills Mall
o The CheeseCake Factory.
Claes tog en stark soppa o
jag en "chopped" kycklingsallad.
Alltså en välhackad sallad.
Mycket gott!

Väl där lurade jag in honom till
Marshalls, där vi tittade o köpte nya
shorts till Oscar.
Lite osäker om han skulle gilla dem
köpte vi i alla fall ett par orange shorts,
supertuffa  snygga.
O han gillade dem!
Har dem på till skolan idag t om.

Jag bakade en ful men väldigt god sommartårta.

Pappa skulle gilla den!
 Nu gillar ju han (o jag) det mesta i bakverk,
han gillar speciellt lite misslyckade saker.

Middagen. Förrätt - Ceviche.
Mums!

Varmrätt - Lax med ljummen potatissallad.


2 x Mums!

Ceviche 4p

3 st lime
1 st apelsin
0,5 citron
färsk chili

lax, 10-15 cm av en file
räkor, färska ca 200 gr

3 st avokado
Tillsätt2 tomater
1 rödlök
0,5 papaya
färsk chii
ruccola
färsk koriander

Blanda ihop den pressade juicen av citrusfrukterna.
Tillsätt salt o peppar o finhackad chili. Mängd chili beroro
ju på hur stark just din chili är. Jag tog ca 1/3.
Tärna laxen i 1-1,5 cm bitar o lägg i marinaden
med räkorna.

Låt stå i kylen i minst 1,5 tim.

Skala o tärna avokado o papaya.
Hacka löken o tomaterna, ta bort kärnorna.
Om du vill ha styrka så hacka mer chili o ha i.

Rör ner detta ihop med laxen/räkorna.

Låt stå i kylen igen 1-1,5 timme.

Häll av marinaden innan servering.
Blanda i koriander.
Ringla ev lite olivolja över o färsk peppar.
Servera i fina glas, martiniglas.

Vi älskar det, så himla gott, o inte ett dugg svårt.
Jag hoppade över chili andra gången eftersom
jag ville att barnen skulle äta oxå. Men det är
godare med mer hetta!

Det går oxå bra utan papayan, just nu fanns ingen
i affären så då körde vi utan.

Idag ska Melvin på Zoo med skolan.
Han var supertrissad imorse, vaknade 30 min
före väckning.

Klassmamman hade sjuklig pappa hemma o
var osäker på om hon kunde åka, så jag
fick vara lite "stand by" på morgonen.
Men tyvärr fick jag inte följa med!

Melvins lunch i en zip lock bag.

kram




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar