måndag 30 januari 2012

...flytten

Vi hade god tid på oss på Arlanda, man vill ju inte gärna stressa, vi skulle ju inte 1 v till Gran Canaria utan vi skulle EMIGRERA!!!!! Det kändes stort!

Jag ville försäkra mej om hur vi skulle göra med allt bagage längs resan så jag frågade den trevliga tjejen i incheckningen: "går vårt bagage hela vägen, eller måste vi hämta ut det i Toronto?"
Hon blev osäker själv så hon ringde för att dubbelkolla, men det var lugnt, bagaget skulle gå hela vägen fram. Skönt, man vill ju inte hämta ut 9 j-vla väskor om man inte behöver!



Räkmacka o spaghetti o köttfärssås på Arlanda.

Vi mellanlandade i Toronto ganska tidigt på kvällen o fick rådet att infinna oss ett par timmar tidigare än normalt vid incheckning nästa morgon pga någon idiot-terrorist som hade hotat med diverse sprängning den veckan. Det var extra mycket säkerhetskontroller o vi var på plats 4 timmar före avresa. Vi tog det lugnt, hade gott om tid...trodde vi. 
"Inget handbagage får tas med om det har hjul o ser ut som en resväska!" Barnens nyckelpigeväska med bärbar dvd, gameboyspel o annan underhållning var no-no. Vi hade en resväska full med medicin som inte fick frysa, men det brydde de sej inte om, det var bara att packa över medicin till - plastkasse! 
Till slut blev vi godkända o ställde oss i kön till säkerhetskontroll #2, trodde vi...
Någon blev irriterad för kön rörde sej knappt, gick runt hörnet för att upptäcka att vi stod inte i en kö, folk bara satt där o dit hade vi blivit hänvisade! Ytterligare tid hade alltså gått, till ingenting.

Så var vi då framme vid säkerhetskontroll #3 med pass o visum, efter lång tids väntan, hungriga o törstiga o trötta på att stå, kom vi fram till "passgubben". "Var är era vita papper som ska vara ifyllda?" "What?!!" Jo, vi var ju inte turister nu o då skulle vi fylla i ett papper/person, båda sidor = 8 sidor!
Jag fixar det, snabbt som blixten, passnummer, nya adressen, nytt telnr, allt. Fram till griniga gubben igen. FEL PENNA! Du har använt fel penna... Där o då orkade jag inte mer, jag skiter i att barnen ser mej nu men jag ger upp! Jag vill bara börja böla nu! 

Men, det är då den andre, den äkta hälften träder in o tar vid där jag inte orkar mer!
Vi fixade det tillsammans, tog oss igenom säkerhetskontroll #4, vi hade en kvart på oss innan planet skulle gå. Planet åker inte ifrån er, sa de, ni har ju checkat in era väskor,
 eller hur? 
På Arlanda sa de att bagaget skulle gå direkt...
That was a BIG no-no!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar