tisdag 31 januari 2012

En helt vanlig tisdag.

Jag jobbar på skolan på tisdagar. Det finns ett program som heter "Read with me",
 där föräldrar, far- o morföräldrar eller high school elever hjälper barn med läsning. 
De är inte så dåliga att de får hjälp från skolan utan de ligger mitt emellan, 
men behöver ändå lite extra pushning. Jag läser med 2 goa killar o därefter äter jag lunch med Melvin i cafeterian, sedan hjälper jag till i Melvins klass med extra läshjälp även där. 


Det här är Oscar o Melvins första dag på väg till skolan, Westchester Elementary, för 2 år sedan!


Skolan uppmuntrar väldigt mycket till läsning av böcker, på ett bra sätt. 
I alla fall passar det våra barn. I Melvins klass, i tvåan, måste barnen läsa minst 2 böcker i veckan (om det inte är en kapitelbok) o sedan göra ett läsförståelsetest på datorn. 
Får man minst 60% så blir man godkänd, får man 100% så får de poäng(0,5), de ska samla på sej ett visst antal poäng per kvartal på ett skolår. 
Till jullovet fick Oscar ett presentkort av sin lärare till Cold Stone (glass ställe) på $10 för han hade näst högst poäng på läsning i klassen. Han var mycket stolt o glad, för han gillar verkligen Cold Stone o den knalligt blåa Cotton Candy-glassen. Själv älskar jag Fudge Brownie Batter...mmmmm... 

Barnen har sjukt mycket läxa från skolan! Melvin i tvåan har väl inte så mycket, alltid minst 2 sidor matte o alltid grammatik/rättstavning varje dag, det går bra, men Oscar i femman, alltid matte, reading o science. Reading kan inkludera både grammatik o något annat. 
Det tar honom ofta, tyvärr, två timmar att göra läxan!
Efter tidig middag är det dags för hocketräning 5.15, därefter 30-45 min off-ice. 

 Melvin är för go, han sa härom dagen att "det är så mysigt att klappa kissen på hennes whiskers, vad heter whiskers på engelska, mamma?" Whiskers=morrhår. Han blandar hejvilt svenska o engelska. "Jag vill sitta in the back, du får sitta in front."

Mina små troll...på torsdag är det "early release" i skolan, då brukar vi åka till Cold Stone, 
de slutar kl 12 då.

kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar